SpäťÚvod / Blog / Správny inzerát

Podali ste dobrý inzerát na voľnú pracovnú pozíciu?

Vo chvíli, keď manažér stojí pred úlohou obsadiť novú pracovnú pozíciu, rozhoduje sa najmä o využití tých najlepších zdrojov, aby pracovné miesto obsadil nie len rýchlo, ale najmä kvalitným budúcim zamestnancom. Jedným z nástrojov, ktoré určite využije na hľadanie vhodného kandidáta, je internet – lacný, efektívny zdroj so širokým dosahom. Úspech jeho využitia však spočíva v efektivite. Pozrime sa podrobne na najzákladnejší spôsob vyhľadávania zamestnancov – inzerciu na pracovné pozície.

 

Inzercia na pracovných portáloch (ako sú profesia.sk, istp.sk, praca.sme.sk, či dokonca bazos.sk) je preplnená inzerátmi, pretože či už priamo zamestnávatelia alebo poverené pracovné agentúry umiestnia inzerát na novú voľnú pracovnú pozíciu na všetky portály. A ak sa jedná o veľmi špecializovanú pozíciu, zamestnávateľ často zo zúfalstva osloví viaceré agentúry a tak sa počet inzerát znásobuje počtom portálov aj počtom personálnych firiem. Ako teda umiestniť do tejto masy inzerátov ten náš práve tak, aby vynikol, zaujal a ozvali sa nám tí správni uchádzači v množstve, z ktorého je možné robiť zmysluplný výber?

 

Odlíšiť inzerát od ostatných

Na základe našich doterajších skúseností je prvoradé inzerát od začiatku napísať inak ako konkurencia. Napriek nutnej stručnosti inzerátu, prináša úspech vložiť do neho niekoľko detailov o budúcej práci, motivovať „neochodenými“ benefitmi alebo prísť s neformálnou výzvou. Zvoliť vhodný štýl a informácie veľmi závisí od povahy pozície, typu zamestnávateľa. Predstavujeme si, ako čítajú inzeráty práve tie typy a povahy ľudí, ktorým by sme si želali mať za kandidátov na pracovnú pozíciu.

 

Najdôležitejšie dopredu

Namiesto opisného spôsobu sa dá inzerát napísať marketingovo. Dnes všetci čítajú iba nadpisy alebo iba prvé slová alebo iba tie zvýraznené, aby čo najrýchlejšie rozlíšili v kvante informácií tú, ktorá je pre nich dôležitá, ktorú hľadajú alebo potrebujú. Preto dôležité a zaujímavé lákadlá umiestnite do nadpisu, na začiatok odstavcov alebo ich určite zvýraznite. Prvých pár sekúnd rozhoduje, či sa kandidát pozrie aj do vnútra inzerátu, ak tam zaujmete jeho pozornosť, máte šancu mu podať aj tie najdôležitejšie odkazy – prečo ho potrebujete a prečo by mal pracovať práve pre Vás. Keď podávame inzeráty, niekoľkokrát meníme textáciu, kým nie je originálna a zaujme.

 

Ako hľadá pozíciu váš kandidát

Viete to? Často vašu pozíciu hľadajú uchádzači pod iným názvom, ako je ten váš interný. Kľúčové slová dnes hýbu internetom. Urobte si prieskum alebo využite skúsenosti, aké máme za roky práce s kandidátmi, a pomenujte pracovné miesto, ale aj benefity a motivujúce faktory slovami, pod ktorými ich vnímajú a najmä hľadajú Vaši budúci pracovníci.

 

Neodradiť

Často sa stretávame s tým, že zoznam požiadaviek zamestnávateľa na pracovnú pozíciu je pridlhý. Chápeme, že vychádza buď z potreby popísať svojho vysnívané ideálneho zamestnanca na dané miesto alebo z opisu človeka, ktorý na danom mieste pracoval predtým. Ale tohto človeka ste si zaškolili, získal u vás niekoľkoročné skúsenosti. To sa však s novým zamestnancom musí alebo môže udiať znova. Preto treba naozaj rozlíšiť medzi vlastnosťami a znalosťami, ktoré sú nevyhnutné preto, aby mohol kandidát nastúpiť zajtra na pracovné miesto a uplatniť sa, a na ostatné, ktoré by boli príjemným bonusom, ale je možné k nim dospieť postupne. Prehnané požiadavky môžu odradiť aj kvalitných uchádzačov a kým vy postupne znižujete nároky v inzercii, oni sú už u konkurencie, ktorým inzerciu pripravila profesionálna agentúra.

 

Ako to nerobiť

Na záver uvádzame pár príkladov nevhodne definovaných požiadaviek v inzercii:

  • Mladý kolektív – ako by ste hovorili, ak máš viac ako 30, ani sa neozývaj

  • nadštandardný príjem – pre každého niečo iné, bez výpovednej hodnoty

  • Komunikatívna angličtina – a zistíme, že raz za rok je potrebné zavolať dodávateľovi ohľadne reklamácie

  • znalosť microsoft office – na vianočný večierok je potrebné sa nahlásiť zápisom do excelovskej tabuľky

  • benefity: pitný režim, telefón, oopp, montérky – ak je to benefit (a nie pracovný nástroj či zákonná povinnosť), ešte by sa mohlo zdať, že o neho môže prísť

 

Vypracovať si systém skladby dobrého inzerátu pre pracovné pozície sa nám podarilo vďaka stovkám inzerovaných pozícií a vyhodnocovaniu miery odozvy na jednotlivé verzie inzerátov. Naši klienti dnes oceňujú, že všetky tieto skúsenosti zužitkujeme v hľadaní pracovníka práve na ich pozície.